Hav det godt

Kosten er også motion

Vidste du, at der findes fødevarer, som bruger mere energi, når de forbrændes, end de tilfører? Meget grove grøntsager som f.eks. kål og gulerødder, kan man godt tillade sig at regne som negative i kalorieregnskabet. Kroppen bruger nemlig energi på at nedbryde de grove fibre. Det starter allerede, når du tygger dem, hvor kæbebevægelserne forbruger energi og slutter først, når resterne af maden udskilles fra kroppen. For at tilberede de grove grøntsager skal man have ordentligt køkkenudstyr, og jeg vil anbefale dig at se ind på https://www.kitchentime.dk/k/madlavning/kokkenknive/knivopbevaring/knivblokkehttps://www.kitchentime.dk/k/madlavning/kokkenknive/knivopbevaring/knivblokke
hvor du finder et stort udvalg af lækre knive, som kan holde til at blive brugt. Faktisk betyder det ikke så meget for sundheden, hvor meget du har findelt eller bearbejdet de grove grøntsager. De er sunde uanset hvad. Der er godt nok nogle, der mener, at f.eks. bagte rodfrugter er usunde, fordi de er blevet omdannet til sukkerstoffer, men det er noget pjat. Spis bare mange grøntsager, og nyd at dyrke din motion. Så kan du roligt læne dig tilbage og nyde lidt lækkert ind i mellem.

Vin med min veninde

Ro i sindet med et ryddeligt hjem

For rigtig at kunne hvile sig derhjemme, er hjemmet nødt til at være hyggeligt og ryddet. Jeg har netop købt et smukt https://www.kitchentime.dk/da/k/servering/vintilbehor/vinstativvinstativ, der gør, at jeg har fået flot orden på mine vine. Før stod de bare på en hylde, og nu kan jeg bare nyde synet af vinene, der pynter i køkkenet sammen med deres holder. Et virkelig praktisk stykke inventar, der både pynter og har en funktion. Jeg kan bedst lide en holder i træ, jeg synes ligesom, at det fremmer atmosfæren omkring vinen. I aften vil jeg åbne min bedste vin og servere den for min bedste veninde, der kommer med hjem til en hyggelig aften efter træning. Vi skal lave en lækker omgang mad, som vi selv laver, og så skal vi ellers bare sludre om løst og fast, ligesom vi plejer. Til hvilken lejlighed kan I bedst lide vin?

Boost din sundhed

Mangler du energi i hverdagen, eller vil du bare gerne holde din sundhed vedlige, så prøv nogle af de sunde shots. De er nemme at lave, og man behøver kun ganske få ingredienser. Matchapulver er en af de helt trendy ingredienser indenfor sundhed lige nu. Prøv det, og mærk forskellen.

løb frihed musik

Fitness og farver

Er du en af dem, som tager telefonen med i fitnesscentret eller måske på løbeturen? Det er vi bare rigtig mange, der gør. Det kan være, man lige kan snakke med en ven eller veninde, imens man træner, eller det kan være for at høre dejlig musik, som lige får en i det ekstra gear. Hos Ideal kan man finde super smarte covers til mobilen. Jeg tabte selv min telefon en dag, da jeg var ude at løbe. Heldigvis skete der ikke noget! Jeg blev så glad, da jeg så, at der ikke var kommet revner eller noget. Jeg kunne bare børste den ren med hånden, og så var den klaret. Jeg har altid en beskyttelse på min telefon. Det ser også fedt ud med de flotte farver, man kan vælge. Så kan man skifte, alt efter hvilket outfit man har på. Det kan jeg godt lide.

Slip for ondt i hånden

Endelig et smart produkt!

Vi kender det alle sammen. Man sidder med sin mobil i hånden og holder krampagtigt omkring den, for at den ikke skal smutte. Især mens man læser, er det virkelig anstrengende at sidde med sin mobil i samme stilling i lang tid. For nyligt stødte jeg på et nyt produkt, som kan afhjælpe dette. Man tænker næsten – hvorfor er dette ikke opfundet for længe, længe siden? Mobilholdere er bare smarte, og så kan man simpelthen få dem i de sødeste designs og mønstre på Ideel of Sweden! Prøv lige at tjekke dem ud! Jeg er allerede stor fan, og jeg synes, at det er genialt med den magnetiske funktion, så man let kan tage den af og på. Det kan simpelthen ikke blive nemmere end med en magnetisk mobilholder med ring til fingeren. Man slipper helt for at få ondt i hånden nu.

Slip dine fingre fri

Sundt sind

At gå op i fitness og sundhed, kost og motion, er bare en del af det, der er vigtigt for vores helbred. De sidste par dage har jeg følt mig utroligt nede i kælderen – uden nogen egentlig grund. Nogle dage har man det bare ikke så godt, og det er også helt normalt.

Men jeg indser at der er så stort fokus på sundhed i vores samfund i dag, men det er alt sammen så fokuseret på det fysiske. Drik en masse vand og spis dine grøntsager. Bevæg dig en time om dagen og få pulsen op. Det er altså sammen fint, for hvis kroppen har det godt og er i god stand, bliver man selvfølgelig selv mere tilbøjelig til at have det godt mentalt. Men alligevel går det mentale tabt et eller andet sted.

Smil til dem omkring dig og grin af de små ting. Hvis der er noget, der gør dig ked af det, så snak om det med nogen eller skriv det ned. Siden jeg havde været lidt nedtrykt i de her dage, blev jeg meget let irritabel og snappede af nogle venner, der egentlig ikke mente noget ondt i det, de sagde til mig. På det tidspunkt var jeg bare allerede midt i en dårlig dag, og det gik ud over dem. Det hjalp rigtig meget at få snakket med de her venner, og forklare hvordan jeg havde det. Der er mange forskellige måder, man kan hjælpe sin mentale sundhed på vej på.

Jeg er skam sund og rask, men jeg indser at vi alle har dårlige dage. Så hvad med dem, der virkelig har det hårdt mentalt? Vi må alle prøve at hjælpe hinanden i den her store, kolde verden en gang imellem, om det så er at heppe på fitness-mål, eller at give et klap på skulderen til dem, der kæmper for bare at komme igennem dagen.

mental sundhed

Spis ordentligt!

Med det rette køkkenudstyr, er det faktisk meget nemmere at udrette noget ORDENTLIGT i sit køkken. Og når jeg siger det, er det fordi, du skal til at tænke meget grundigt over hvad du egentlig putter i kroppen, når du træner. Tænk på det – det, du spiser, er ALT din krop får i sig! Det er hvad du består af, hvad du forbrænder, og vil have en stor indflydelse på, hvordan du yder. I din hverdag, og når du træner. Den rette blender til smoothies, er for eksempel det, jeg er gladest for at have anskaffet mig. Den var dyr, men kan også virkelig hurtigt blende frugt, is, og grønt ekstremt nemt sammen til smoothies. Den er heller ikke så ekstremt skramlende og larmende, som min tidligere var. Den skulle bruge næsten to minutter for at blende færdigt, og det var ret… Umotiverende, for at sige det mildt. Ingen får lyst til at træne, ved at stå ved en skrigende blender i to minutter.

Hvis du kunne opgradere noget i dit køkken, hvad skulle det så være? Jeg tænker næste gang, at jeg skal have en kitchenaid. De er ret flotte, og mine forældre har en, som jeg misunder dem noget så meget! Hjemmebagt, NEMT at lave rugbrød lyder bare virkelig godt.

rugbrød

Kost og kolesterol

Noget jeg ikke har tænkt over før nu, var mit kolesterol. Jeg lever sundt, men åbenbart ikke sundt nok – jeg har forhøjet kolesterol. Det er kun en anelse forhøjet, så det er ikke meget slemt endnu, og det “gode” kolesterol er også ret højt, så det er positivt. Men jeg ærgre mig lidt, fordi jeg netop altid prøver at spise og drikke fornuftigt, jeg bevæger mig og jeg gør hvad jeg kan for at leve som “de siger man skal“. Faktisk prøver jeg at gøre det BEDRE. Derfor er det rimelig surt at finde ud af hvor jeg står i forhold til fedt i blodet.

Både min læge og jeg er enige om at det skyldes en genetisk disposion for det, da mange i min familie også har forhøjet kolesterol. Men nu ser jeg på tingene lidt anderledes; ville det have gjort nogen forskel, hvis jeg en gang imellem bare havde levet lidt løst, spist lidt kage og spist lidt flødeis? Havde min tal så været skyhøje, eller havde det været nogenlunde det samme?

Suk. Der er meget at lære om kolesterol, men nu vil jeg da gå ud og løbe mig en tur og holde kolesterolet ved lige!

kolesterol billede åre